Torgrim Eggen: E-boka må koste under 200 kroner!

Torgrim Eggen Foto Ekaterina Izmestieva

For billig! sier norske forlag om Cappelen Damm som nå selger norske e-bøker for 249 kroner. For dyrt! sier forfatter og DnF-styremedlem Torgrim Eggen. Som første norske forlag lanserte Cappelen Damm torsdag sin satsing på norske e-bøker via nettbokhandelen digitalbok.no (les her: http://hurl.no/x28). Forlaget har 500 norske titler klare, og prisen er kr 249 per bok, skriver NRK.no. Dét er en drøy hundrelapp under prisen for papirbøker i bokhandelen. Men Torgrim Eggen – selv i stallen til Cappelen Damm – mener 249 kroner er for dyrt. – Vi må under 200 kroner for å bli konkurransedyktig internasjonalt, sier han. Les saken i sin helhet og hør Torgrim Eggens argumenter på nettradio her: http://hurl.no/m81. (Foto: Ekaterina Izmestieva)

Eggen sammenligner prisene med nettgiganten Amazons nivå og er redd for at utenlandske nettbutikker vil ta et stort jafs av det norske markedet hvis ikke norske e-bøker blir enda billigere, skriver NRK.no.

– Der kan jeg kjøpe Jonathan Franzens bok «Freedom» for tolv dollar. Hvis min bok kommer elektronisk, vil den koste opp til 3,5 ganger mer. Så mye bedre er ikke min bok, sier Eggen med et smil. (Ifølge regnestykket i NRKs artikkel er det fem ganger så dyrt, men Eggen påpeker at det riktige altså er 3,5 ganger dyrere).

– Vi er svært fornøyd med å ha funnet et prisnivå som er betydelig under det som tidligere har vært antydet av andre aktører i bokbransjen, sier administrerende direktør i Cappelen Damm Tom Harald Jenssen til NRK og fortsetter: – Vi legger oss nå på en modell der nettbokhandelen får tjue prosent forhandleravanse, og differansen mellom hva som er vanlig i en fysisk bokhandel og dette gir vi til leseren.

Prisnivået til Cappelen Damm har også skapt reaksjoner hos forlagskonkurrentene, som i motsetning til Torgrim Eggen mener prisen er for lav. De frykter at å prise e-bøker dramatisk under papirbøker kan skade markedet. Les mer her: http://hurl.no/y28