Tre millioner bøker ble makulert i 2015

Les artikkelen i sin helhet hos NRK.no: http://www.nrk.no/kultur/bok/anslar-at-tre-millioner-boker-ble-makulert-i-2015-1.12737620 – Forlagene beslutter makulering, og det vil i hovedsak være en vurdering av salgbarhet, sier Einarsson. Informasjonssjef…

makulert_bok_dypetset
  • Les artikkelen i sin helhet hos NRK.no: http://www.nrk.no/kultur/bok/anslar-at-tre-millioner-boker-ble-makulert-i-2015-1.12737620

Informasjonssjef i Gyldendal, Bjarne Buset, ønsker ikke å oppgi til NRK.no hvor mange bøker forlaget sendte til makulering i 2015, men sier at de gjør alt de kan for å redusere antallet. – Vi kunne helt sikkert vært bedre, men jeg syns bransjen er ganske god. Forbedring tror jeg handler først og fremst om å utnytte e-bok og print on demand stadig bedre.
 Det koster penger å ha en bok på lager, og når salget blir lavt nok, taper vi penger, sier han til NRK. – For noen bøker av høy kulturell verdi gjør vi det med åpne øyne, men vi kan ikke gjøre det med alle. Vi gir ut mer enn tusen nye titler hvert år og ville raskt gått konkurs.

Om å gi bøkene til skoler eller veldedige formål, sier han: –​ Jeg mener det kan gjøres i unntakstilfeller, men det kan vanskelig systematiseres for hele bokbransjen. Da vil institusjonene vente på gratisbøker, og lønnsomheten vil gå ut av markedet.

Dette svarer andre forlag:

Elisabeth Steen, forlagsdirektør i Cappelen Damm: – Vi kan kanskje aldri bli gode nok, men vi prøver så godt vi kan å tenke kreativt rundt eldre bøker vi har liggende på lager. Vi prøver for eksempel å få lesere og bokhandlere til å kjøpe bøker som ikke er helt nye, og løfter ofte disse bøkene frem i vår egen bokhandel, på hjemmesiden og i sosiale medier.

Tine Kjær, forlagssjef i Vigmostad & Bjørke: – Det ligger virkelig i ryggraden på enhver dedikert forlegger å søke å selge/realisere bøkene på best mulig vis. Det er også en sterk forpliktelse vi har overfor våre forfattere. Vi prøver så godt vi kan, men vi kan for eksempel ikke selge bøker til så elendige betingelser at vi går med tap.

Kari Spjeldnæs, forlagsdirektør i Aschehoug: Forlagene er flinke til å gi bøker et lengre liv ved å utgi titler i nye utgaver, som for eksempel billigbøker. E-bøkene er også et viktig bidrag til å holde liv i bøker over tid, nesten alle bøker som er utkommet fra og med 2012 er tilgjengelige som e-bok. Om de ikke er tilgjengelige skyldes dette enten rettighetsproblematikk eller komplisert sats, som det kan være i illustrerte bøker. Og så er det selvsagt sånn at både forlag og bokhandlere stadig må finne nye måter å aktualisere tidligere utgitte bøker på, nettopp for å sikre best mulig salg av hele den litterære bredden. Her kan vi alltid bli bedre!