Triztan Vindtorns Poesipris til Dahle

gro_cappelen

Triztan Vindtorns Poesipris er Norges største pris til lyrikere, og har vært delt ut siden 2013. Da fikk Terje Dragset prisen. I fjor gikk den til Stein Mehren.

På Poesiens Dag, 21. mars, fikk Gro Dahle prisen for 2015.

I år, som årene før, kommer prisen med et sceneshow i Drammens Teater. I år, som årene før, har showet vært laget spesielt til prisvinneren. Gro Dahle fikk prisen fra jurymedlem Torgeir Rebolledo Pedersen og kulturredaktør i NRK, Hege Duckert, og uttalte, fra scenen: "Alle som leser dikt, kjøper dikt, låner de på bibliotekene er jeg takknemlig for. I det hele tatt er jeg veldig glad i at det er folk som tror på diktet. Jeg tror på diktet selv, tror det er et viktig sted å være. Det er både en forskningsstasjon og eksperimentlaboratorium."