Tsering Woeser får ikke utreisetillatelse fra Kina

Mottaker av Den norske Forfatterforenings ytringsfrihetspris 2007, den tibetanske forfatteren Tsering Woeser, som er invitert til Forfatterforeningens Årsmøtet 8. mars for å motta prisen, får ikke utstedt pass av kinesiske myndigheter. Dette medfører at Tsering Woesers ikke får være til stede under prisutdelingen i Oslo.

Tsering Woeser uttrykker sin dypeste beklagelse over at det ikke er mulig for henne å være til stede under seremonien i Oslo, og dermed heller ikke kan møte sine norske kolleger i den forbindelse.

Hennes ektemann Wang Lixiong har imidlertid, gledelig nok, kunnet takke ja til å reise til Norge og motta prisen i hennes sted. Wang Lixiong er selv en framstående skjønnlitterær forfatter og essayist, og har vært forfulgt og forfølges også i dag for sin kritikk av kinesiske myndigheter og landets politikk. Etter å ha reist mye i Tibet, har Wang Lixiong hatt anledning til å skrive flere bøker om situasjonen i landet.

Wang Lixiong vil være i Norge i perioden 7.- 10. mars.