Ukeblader vil ikke betale for noveller

Ukebladene Kamille og Tara «har ikke for vane» å honorere forfattere når de trykker tekstene deres. Ukebladene mener dette er en uproblematisk praksis – promotering av ny bok – som alle parter tjener på, skriver Klassekampen. – Ta kontakt med oss hvis du opplever det samme, oppfordrer Forfatterforeningen.

Kamille ville trykke forfatter Gine Cornelia Pedersens novelle. I juni fikk hun en henvendelse fra ukebladet Kamille, som ønsket å trykke novella «En prøvelse for Reidunn Østby» fra Pedersens siste bok «Åtte». Ifølge Pedersen ble hun også tilbudt et mindre intervju i ukebladet. Hva Kamille skulle betale Pedersen for at de trykket teksten, ble ikke nevnt. Pedersen etterspurte derfor et honorar. Uten ytterligere forklaring fikk hun beskjed om at det måtte ha oppstått en misforståelse. Kamille lot dermed være å trykke novellen og utførte heller ikke intervjuet.

Heller ikke forfatter Tania Kjeldset fikk tilbud om honorar da magasinet Tara i 2020 ville trykke en av novellene fra Kjeldsets novellesamling «Halloween».

Les saken i sin helhet i Klassekampen: https://klassekampen.no/utgave/2022-08-05/far-ikke-lonn-for-strevet

– Jeg ble glad for henvendelsen og tok det som en selvfølge at jeg ville bli tilbudt honorar. Det viste seg at honoraret var reklamen dette ville generere, sier Kjeldset.

Hun takket nei til magasinet, men sier det ikke var en lett avgjørelse.

– Honoraret ville ikke vært høyt, men det er en prinsippsak at jeg skal ha betalt for arbeidet mitt, sier Kjeldset.

– Når anmeldelser, bokstoff i aviser og oppmerksomhet rundt skjønnlitterære bokutgivelser er så redusert som nå, så er det veldig forståelig at forfattere blir glade og sier ja til gratisoppdrag fordi en ønsker at boka skal bli sett og lest, jeg har sjøl gjort det, sier DnF-leder Heidi Marie Kriznik i en kommentar til DnFs nettsted. – Men det er likevel ikke riktig at forfattere skal levere fra seg tekst eller ta på seg oppdrag gratis. Hvorfor skal alle rundt heve lønn og få penger, men ikke forfatteren? Forfattersentrum og Forfatterforeningen samarbeider om å få snudd denne praksisen. Forfatterforeningen var tidligere i sommer i kontakt med det aktuelle forlaget, vedrørende Gine sin sak omtalt i KK i dag, sier Kriznik, og avslutter med en oppfordring:

– Med bokhøsten og aktuell bok, følger det gjerne flere slike forespørsler. Ta veldig gjerne kontakt med Forfatterforeningen hvis du opplever dette. For om noen av dere er blitt spurt om å stille på turné, arrangementer eller oppdrag uten å bli tilbudt honorar, setter vi pris på at dere tar kontakt, eventuelt sender en kopi av forespørselen. Vi vil selvfølgelig behandle henvendelsen konfidensielt og ikke dele informasjonen med andre hvis dere ikke ønsker det.

Gine Cornelia Pedersen frykter at debutanter unngår å kreve honorar i frykt for å være til bry.

– Da jeg var debutant, hadde jeg heller ikke turt å si noe på det.

Pedersen ser ingen grunn til at hun ikke skulle fått betalt, når Kamilles egne skribenter får lønn.

– Novellene er mange siders innhold. Er dette i så fall en praksis de fører overfor journalistene sine også? Det ville jo vært dobbelt problematisk.

Redaksjonssjef Agneta Soleim i Kamille sier at det hittil har vært uproblematisk å trykke noveller uten å honorere forfatterne. De har bare gjort dette i sommer.

– Dette er ikke tradisjonelt kjøp og salg av innhold, men en del av promoteringen fra forlagene, sier Soleim til Klassekampen.

Hun forteller at de hadde mange tekster å velge mellom, og til slutt valgte ikke å publisere Gine Cornelia Pedersens novelle.

– Hadde vi absolutt ønsket å publisere den, og hun hadde ønsket honorar, så ville vi selvsagt blitt enige om pris.

Etter at Soleim har sitatsjekket disse uttalelsene, ber hun om at de blir erstattet med dette sitatet:

«Vi betaler selvsagt honorarer for innhold vi publiserer etter avtale med leverandører, det vil si fotografer og journalister – eller forfattere – som i dette tilfellet. Dialogen med forlaget i dette tilfellet handlet om at forlaget ville gi oss utdrag for publisering vederlagsfritt, som en del av forlagets promotering av bøker. Da det ikke var aktuelt i dette tilfellet valgte vi å ikke publisere novellen.»

Også magasinet Tara vedgår at de vanligvis ikke betaler for noveller. Sjefredaktør Torunn Pettersen mener det er en ordning alle parter tjener på.

– Honorering er alltid hovedregelen. Dette ser vi på som et litt annet opplegg, sier Pettersen.

Hun sier de fleste forfatterne takker ja til publisering uten å etterspørre betaling.

– Jeg vil understreke at vi har opplevd dette som uproblematisk. Vi har ingen interesse av å misbruke stoff heller.

Pettersen har forståelse for forfatter Tania Kjeldsets ønske om honorar.

– Det kan være at vi bør ta dette opp til vurdering igjen. Honorarene er jo ikke veldig kostbare, sier Pettersen.

Pedersens erfaring er ikke unik. Det bekrefter Ingvild Christine Herzog, daglig leder i Norsk Forfattersentrum.

– Tanken er vel at dette skal medføre salg og forfatterskapsbygging. Men jeg kan ikke forstå hvordan bladet kan forsvare å ikke honorere, det er jo et åndsverk, sier Herzog til Klassekampen.

Herzog har forståelse for at noen forfattere sier ja for å få økt oppmerksomhet.

– Tara og Kamille er begge blader som leses av potensielle kunder. Man vil nødig gjøre seg uvenner med dem, sier Herzog, som mener praksisen er dypt problematisk og at den viser «fullstendig mangel på forståelse» for at det kan ligge flere arbeidsår bak verkene de trykker utdrag fra.