Utfordrer storforlagene om e-bøker

Nyttige lenker: www.eporten.no – www.ebok.no – www.digitalbok.no Det er imidlertid ikke gitt at forfattere uten videre kan publisere sine e-bøker selv. I mange tilfeller sitter…

uten_navn

Det er imidlertid ikke gitt at forfattere uten videre kan publisere sine e-bøker selv. I mange tilfeller sitter forlagene på e-bokrettighetene. Men en rekke forfattere ber nå sine forlag om å få del-rettigheter til å utgi sine egne bøker parallelt med forlagenes e-boksalg av de samme bøkene. Mens andre vurderer å gå veien utom de etablerte forlagene og publisere selv.

Gert Nygårdshaug presenterte prosjektet sitt for et knippe forfattere på et møte i Oslo nylig.

– Det har vært en entyding begeistring over initiativet fra de 20-talls kolleger jeg har henvendt meg til så langt, sier Nygårdshaug. – En setning går igjen: "Dette er en historisk sjanse, vi må ikke la den gå fra oss."

I forlagsbransjen er holdningene delte. Noen forlag sier nei, noen nøler, andre er positive.

Juritzen er ett av forlagene som gjerne lar sine forfattere selge e-bok selv:

– Mangelen på en seriøs satsning på e-bokhandel er livsfarlig, sier forlegger Arve Juritzen. – Vi er nå i ferd med å lære opp en ny generasjon til å kjøpe lesebrett og billige, engelske bøker hos Amazon. Hvordan skal vi i fremtiden få de samme personene til å vente ett år på den norske oversettelsen og så betale ti ganger så mye? Oversatt skjønnlitteratur er en økonomisk ryggrad for norske forlag og dermed hele bokbransjen. Derfor roper jeg HURRA for alle gode e-boktiltak, også fra forfattere. Jeg har ikke noe problem med å la mine forfattere selge sine bøker på ePorten eller tilsvarende portaler, så lenge jeg står fritt til å selge boka til den pris jeg ønsker. Men det er klart at forfatterne må være med å ta kostnaden på å utvikle boka hvis de også skal selge boka til egen inntekt.

EPORTEN.NO:

Tilbake til Gert Nygårdshaug. Han har engasjert sin sønn og en kamerat til å utvikle teknologien bak portalen ePorten. Selv har han fått lov av Cappelen Damm til å publisere en noe omarbeidet versjon av sin siste roman "Pergamentet" som egenutgitt e-bok.

– ePorten er en non-profit-basert web-portal der forfattere kan selge sine eBøker til den prisen de i selv setter, sier Nygårdshaug. – Og beholder 85% av overskuddet selv. Og der smale forfattere, debutanter og lyrikere blir like synlig som bestselgere. Den åpner på nyåret.

– Hva sier forlagene til initiativet ditt?

– De er ikke blide, men håpet er jo at de etterhvert ser en vinn-vinn situasjon i dette, da vi ikke krever enerett, men delrett til eBok-utgivelser. Jo større spredning, dess mer øker også papirbok-salget.

– Hvilke betingelser gjelder på ePorten?

– At forfatteren selv har rett eller delrett til e-publisering av verket. Forfatterne bestemmer pris, bestemmer presentasjon og får sin egen hjemmeside der de kan følge med i salg, osv.

– Hva er dine egne erfaringer?

– Det har vært helt utrolig. Da jeg la ut min siste roman "PERGAMENTET" som eBok på min egen hjemmeside gertnyg.com, til en pris av kr. 100,- (hvilket er ca. 160 kr. billigere en det forlaget selger den for), strømmet det inn kjøp i et slikt volum at jeg ikke trodde det var mulig! Jeg har jo hele tiden vært litt skeptisk til eBøker, er papirbok-mann selv, men dette gikk over alle forventinger. Pr. idag har jeg solgt over 20 ganger så mange eBøker som det er blitt solgt over forlagets kanaler. Og det uten annonsering av noe slag. Helt rått, for å si det mildt.

– Hvis noen har spørsmål?

– Anbefaler alle kolleger til å følge opp dette, ta gjerne kontakt med systemutviklerne i ePorten.no: hans.nyg@nefusdesign.com

EBOK.NO:

Elizabeth Sellevold, som for mange er kjent fra Bokklubben, leder nå nettbokhandelen ebok.no.

• Les mer om saken her: http://www.nrk.no/kultur/litteratur/ebok.no-utfordrer-forlagene-1.11357597

– Hva er ebok.no?

– EBOK.NO er en Schibsted-eid netthandel som selger e-bøker og nedlastbare lydbøker, sier Elizabeth Sellevold. – Vi lanserte 9. oktober. Målet er å bli en betydelig aktør for e-bøker. Vi ønsker å tilby ebøker i de kanalene og på de enhetene som folk bruker: web, iPad, iPhone, Android-enheter og Kindle. EBOK.NO er den eneste i Norge som selger e-bøker og lydbøker i app på iPhone og iPad og den eneste som har en app som kombinerer både en ebokleser og en lydbokspiller. EBOK.NO benytter Schibsteds løsning for innlogging og betaling, SPiD. Det betyr at de som har brukerkonto i Finn eller i de store avisene, kan benytte denne også på EBOK.NO. Vi ønsker å vise fram og selge bredden av norsk litteratur. Vi selger fra alle norske forlag, og har et svært godt samarbeid med dem.

– Nå også selvpublisering?

– Når vi nå lanserer en selvpubliseringstjeneste, gjør vi det fordi dette er en internasjonal trend som det er spennende å prøve i Norge. Ifølge Bowker Market Research utgjør nå selvpubliserte e-bøker i Storbritannia 12 % av eboksalget. Når man ser på salg innen de ulike bokkategoriene, utgjør selvpublisert krim, romaner og underholdningsromaner opp til 20 % av eboksalget. Dette er noe vi ønsker å lære mer om.

• Les mer her: http://www.rtbookreviews.com/rt-daily-blog/self-publishing-rise-no-surprise-here

– Forfattere kan altså publisere sine egne bøker hos dere? På hvilke betingelser?

– Forfattere som publiserer gjennom EBOK.NOs selvbetjeningsløsning vil i praksis være sitt eget forlag. Betingelsene er en bokhandlerrabatt, EBOK.NO tar 30 % salgsprovisjon. I tillegg kommer et fratrekk på distribusjonskost på ca 3 kroner. Vi vil etter hvert vurdere om det skal koste noe å laste opp bøker.

– Hva med rettighetsspørsmålet?

– Alle som selvpubliserer, må ha rettigheter til å selge boken sin.

– Retter tilbudet seg først og fremst til fagbokforfattere, eller også til de skjønnlitterære?

– Vi er glade for å distribuere alle bøker fra alle forfattere.

– Tilbyr dere redaksjonell bistand? De fleste forfattere trenger jo motstand og kritisk lesning?

– Dette er et viktig punkt. Vi er en bokhandel, så vi tilbyr ikke redaksjonell bistand. Det må forfatteren sørge for selv. Alle forfattere trenger redaksjonell bistand, så det er det viktig at forfatteren selv sørger for å få bistand slik at boken blir gjennomarbeidet. Det er også viktig å vite at en selvpublisert bok vil bli regnet som en utgivelse. Dersom den samme boken senere skulle komme ut på et forlag, mister man da muligheten for oppmelding til Kulturrådets innkjøpsordning hvor forutsetningen er at boken er nyutgitt.

– Hva gjør en forfatter som ønsker å publisere en bok hos dere?

– Forfatteren registrerer seg som publisist, legger inn informasjon og pris om boken slik det skal vises på EBOK.NO og laster opp en epub-fil. Vi vil lage en bruksanvisning. Tjenesten finner dere her når den om kot tid lanseres: https://ebok.no/selvpublisering/

DIGITALBOK.NO:

Også Cappelen Damm lanserer denne måneden en selvpubliseringstjenesten – Din Ebok – gjennom Digitalbok.no. Tjenesten vil være et tilbud til alle som har tekster de mener har et marked. Ifølge nettstedet blir "kun et fåtall av alle skjønnlitterære manus som blir sendt inn til forlagene hvert år, antatt. Gjennom selvpubliseringstjenesten kan forfatterspirer teste ut tekstene sine på et publikum og få tilbakemeldinger. I tillegg tror vi at mange fagtekster og mye akademisk produksjon som ikke blir til bøker, kan finne sin plass i tjenesten." Videre heter det at tjenesten i en startsfase vil være gratis.