– Utfordringen er nå å finne nye måter å bringe folk sammen for å oppleve litteratur

img_6826.jpeg

Mellom meldinger om avlysninger av litteraturarrangementer kommer den konstruktive og progressive pressemeldingen fra Norsk Litteraturfestival på Lillehammer: Festivalen skjer, bare i litt forandret utgave. Festivalsjef Marit Borkenhagen forteller om bakgrunnen for avgjørelsen:

– Det er bare tre uker siden det først slo meg at kanskje vi ikke kan ha festival på vanlig måte til våren, sier Borkenhagen, og beskriver det som likner true crime, med et visst virus som antagonist:

– Vi var midt i innspurten med programmet og jeg måtte lufte muligheten for kollegaene selv om alle krefter fortsatt måtte rette seg mot de siste hullene i programmet, tekstkorrektur og så videre.  En uke senere var det nokså sannsynlig at festivalen ikke kunne gå som normalt og forrige uke hadde vi et ekstraordinært styremøte hvor beslutningen om å legge opprinnelige planer til side og jobbe mot en alternativ festivalavvikling ble vedtatt.  Styret ga oss i administrasjonen mulighet til å satse offensivt og spre så mye leselyst som mulig i den utfordrende situasjonen vi er i.

– Dere skal arrangere nordens største digitale litteraturfestival, og i tillegg alt det andre. Betyr det at festivalen blir større, alt i alt, eller mer spredd?

– Festivalen blir definitivt mer spredd i og med at vi velger å spre den på tre ulike tidspunkter mot normalt ett. Når det kommer til antall arrangementer tror jeg ikke vi kommer til å klare det omfanget vi vanligvis har på Lillehammer, men målet er at vi skal gjennomføre så mye som mulig. Publikumsmessig kan dette blir den største festivalen noen sinne. Vi satser på det.

– Jeg stiller disse spørsmålene til deg som Forfatterforeningens journalist. Vanligvis er jeg forfatter – selvstendig næringsdrivende og frilanser – og avhengig av selvdisiplin, motivasjon og pågangsmot. Ingen produksjon, ingen inntekt. Det gjelder å holde en temperatur. At «alt» av kulturarrangementer har blitt avlyst de siste ukene har vært litt tungt for motivasjonen. Nyheten om Norsk litteraturfestival er et oppløftende lyspunkt! Tenkte dere over psykologien i dette da dere tok avgjørelsen?

– I den unntakstilstanden vi har nå kjenner de fleste av oss ekstra mye på hvor viktig det er for oss å møte mennesker og å dele opplevelser. Nå som det er en mulighet som er mer eller mindre fratatt oss for en stund blir det desto viktigere å finne alternative måter å møtes,  og å oppleve ting vi er opptatt av. Så for oss er utfordringen nå å finne nye måter å bringe folk sammen for å oppleve litteratur på. Det tror vi er viktig. Derfor er en annerledes festival så mye mer givende enn ingen festival i det hele tatt. Helt klart.

Verdens minste litteraturfestival

Torsdag 26. mars kl. 14.00 ønsker vi velkommen til verdens kanskje minste litteraturfestival i lesekiosken på Kjelsås i Oslo. Lesekioskgründer Vidar Kvalshaug er vert og konferansier for Norsk Litteraturfestivals minifestival som får besøk av blant andre Nina Lykke, Kjersti Bjørkmo og Ragnar Hovland.

(Saka held fram under bilda)

img_6826.jpeg

img_6825_0.jpeg(Bilde frå Bokkiosken på Kjelsås teke av Mette Karlsvik sommaren 2019. Kva bøker som står der endrast heile tida, då konseptet er at ein vitjar kan ta med seg bøker og gjerne setje att andre bøker.)

Boklek for barn fra 5-10 år

Boklek foregår hvert år på denne tiden og er en turné hvor alle skolestarterne i Innlandet får møte en barnebokforfatter. Årets turné, med forfatter og illustratør Line Renslebråten, er dessverre avlyst i sin tradisjonelle form, men den gode nyheten er at den gjenoppstår digitalt og er tilgjengelig for alle barn i hele Norge.
Bli med under polarisen, på opplesning og tegnekurs, til å lære mer om livet under havet hjemme i din egen stue. Mandag 23. mars kl. 12.00.

Klikk deg inn på Facebook-arrangementet her.

Nordens største digitale litteraturfestival
Den 26. utgaven av Norsk Litteraturfestival tilpasses unntakstilstanden og forfattere som egentlig skulle kommet til Lillehammer fra fjern og nær, fra blant annet Spania, Sverige, Argentina, Tyskland, Mexico og USA vil i stedet delta hjemmefra til glede for publikum som kan følge festivalen hjemmefra. Vi jobber nå med planer som skal sørge for at festivalen når ut til mange lesere og blir Nordens største digitale litteraturfestival. Velkommen til festival med forfattere fra inn- og utland helgen 29.-31. mai 2020. Følg med på litteraturfestival.no.

Pegasus utsettes til høsten
Pegasus, festivalens tilbud til barn og unge, utsettes og gjenoppstår som en Fugl Føniks fra 21.-25. september når skoler og barnehager forhåpentligvis er i normalt gjenge og det igjen er tid for å samles for leselyst og kulturelt påfyll. Da blir det en ukelang festival på Lillehammer, bestående av 100 arrangementer med plass til 12 000 barn og unge fra hele landet.

Sigrid Undset-dagene er tilbake
Norsk Litteraturfestival så dagens lys for 25 år siden, våren 1995, etablert med utgangspunkt i et seminar om Sigrid Undsets forfatterskap med røtter tilbake til 1993. I det koronaherjede jubileumsåret vender vi tilbake til utgangspunktet og inviterer til Sigrid Undset-dagene på Bjerkebæk lørdag 21. og 22. november, som er nøyaktig 100 år etter lanseringen av Kransen, første bind av Kristin Lavransdattertrilogien.

Også andre enkeltarrangementer planlegges utsatt til høsten.

Flere digitalt baserte lesesirkler de neste ukene
Festivalen har publiserte flere digitale, podkastbaserte lesesirkler. I arkivet finnes blant andre Agnes Ravatn, Ocean Vuong, Mariana Enriquez og andre. Fremover kommer Valeria Luisellis Arkiv over bortkomne barn og Nina Lykkes Full spredning, samt introduksjoner og opplesning fra enda flere interessante titler.

Spre leseglede og sikre oppdrag til forfatterne
– Det er fryktelig trist at vi ikke kan gjennomføre festivalen slik vi kjenner den, men slik situasjonen er nå er det ikke mulig å se for seg en festival med 300 arrangementer og mer enn 30 000 publikumsbesøk på Lillehammer i vår, fastslår festivalsjef Marit Borkenhagen.
– Vi følger myndighetenes anbefalinger, men er samtidig opptatt av å bidra til at litteratur blir formidlet til publikum i en krisetid og at forfatterne får både oppdrag og honorarer, avslutter festivalsjefen.

Med vennlig hilsen Marit, Mathias, Anne-Thea, Eli og Annette