Velkommen til forfatternes eget julemarked!

Søndag 12. desember braker det løs på Litteraturhuset: Forfatterforeningens medlemmer arrangerer julemarked!
På forfatternes julemarked treffer du dem som har skrevet bøkene; her er det forfatterne selv som står for salget! Det blir opplesninger, unik litteratur, signering av bøker, gode samtaler, pepperkaker og julemusikk. Kom og gjør et kupp! Alt ligger til rett for at boken under treet i år vil være signert av forfatteren selv!

mellomstor illustrasjon

Det blir opplesning av Jan Erik Vold (kl. 15.00), Edvard Hoem og Aud Korbøl (kl. 16.30 – 17.00). Kl. 15.15 kårer vi Norges beste bokhandel 2010! I tillegg vil Forfatterforeningens egen DJ Luftpus servere musikalsk juleknask!
Bak julenissemasken til Luftpus, skjuler Henning H. Bergsvåg seg. Det er tid for å legge av en prat med mannen, som på samme tid selger bøker, sitter i styret til DnF, og har smaken for musikalske julesvisker.

Hei Henning! Gleder du deg til Julemarkedet?

– Ai ai ai, det blir stas!

– Oi, fortell gjerne mer!

– Hva er vel bedre enn å luske rundt og lete seg frem til gamle, glemte perler, blant både bøker og forfattere… På markedet i fjor dukket det visst opp flere forfattere som hadde vært savnet i årevis. De lå og gjemte seg bak et juletre inne i en krok. De var utmagret og meget sultne. De fikk grøt, og de lysnet opp og fikk så solgt noen av bøkene sine. Julemarkedet ga dem mulighet til å vende tilbake til verden. Og så må jeg jo nevne at jeg skal være jule-DJ på markedet. Jeg kommer til å lesse på med hawaii-julemusikk og en god porsjon gamle svisker av Perry Como og Julie London.

Har du en fem – på – topp stunder fra tidligere marked som du har vært på?

– På grunn av min Bergenskhet har jeg ikke vært på tidligere julemarkeder. Jeg mangler totalt markedserfaring rett og slett. Jeg frykter at jeg blir et lett rov for de store bokhaiene. Kanskje giganter som Jan Erik Vold eller Edvard Hoem ser potensialet i bøkene mine, kjøper dem for en billig penge for så å selge dem videre til stor fortjeneste?

Og du, hvilke bøker håper du å få kjøpt for en billig penge?

– Jeg håper og tror det er poeter der! Ingenting er som et trassig og uforståelig dikt å baske med i juletiden. Jeg liker utelukkende ting jeg ikke forstår fra før. Det gjelder alt. Poeters tidlige bøker har også en tendens til å forsvinne og bli svært sjeldne. Jeg håper på å gjøre flere kupp på julemarkedet.

Hvilke bøker håper du å få solgt?

– Jeg kommer til å fokusere salget på min forrige diktsamling "Nemesis". Den har en adventskalender-aktig form, og inneholder både dystopi og apokalyptiske temaer som vil stå i herlig kontrast til det overflods-hybris som julen ofte utvikler seg til. I tillegg er det en rasende god bok. Jeg leste den om igjen i forbindelse med en tur til Island, og det slo meg at jeg rett og slett ikke aner hvordan jeg greide å skrive så bra. Ordene virket fremmede, som skrevet av en annen og klok mann. Ellers kommer jeg til å selge den gamle klassikeren "Nattarbeid". Og den har flerbruksmulighet. Den fungerer i tillegg ypperlig som musematte! Jeg vet om en konkret hyllet poetdebutant som skrev hele den bejublede debuten sin med "Nattarbeid" som musematte. Den har stort format og en perfekt ru overflate, og et nydelig motiv av den svenske kunstneren Lars Lerin på forsiden.

– Og til slutt: har du et tips til folket om god litteratur å lese i adventstida? I jula? Hvilken litteratur setter deg i julestemning, og hvorfor?

– Dersom Dag Solstad har en roman ute får jeg den ofte til jul av min bror. Så
Solstad forbinder jeg alltid med romjul og marsipangris… Noen år hadde
jeg også en tendens til å lese Arild Dahl i juletider. Å lese om
hemmelige forhold og intriger fra miljøer
som Bergen fillharmoniske orkester var akkurat det jeg trengte. Men
ellers går det i poesi også i julen! Jeg satser for eksempel hardt på å få lest Monica Aasprongs bok nye samling "Et diktet barn". Den gleder jeg meg stort til.

– Da gjenstår det bare å ønske deg, andre forfattere, og absolutt alle andre velkomne til Wergelandssalen i Litteraturhuset, Wergelandsveien 29, Oslo, søndag 12. desember kl. 14.00-18.00. Og kan du ikke komme dit, vil du også finne flere av bøkene til salgs på Bokbuffeen; et nettsted hvor leserne kan kjøpe bøker direkte fra forfatternes restlager.