Vent med å skrive under

Forfatterforeningen oppfordrer til å vente med å skrive under avtaler om lydbokrettigheter.

• Enkelte forlag flytter ved nyttår lydbokrettighetene fra Lydbokforlaget til eget forlag, og sender i disse dager ut en ny avtale som de ber forfattere skrive under på for å tilgjengeliggjøre bøker i strømmetjenestene for lydbøker.
  • Forfatterforeningen, som forhandler sammen med Forfatterforbundet og har gjort det i et drøyt år nå, håper å sluttforhandle en kollektiv avtale for strømming med forleggerne i snarlig fremtid.
  • Vi oppfordrer derfor forfattere til å vente med å skrive under.
  • Presisering:  De som signerer avtaler der det i avtalen står at den vil bli erstattet med den nye fremforhandlede avtalen mellom Forfatterforeningene og Forleggerforeningen, behøver ikke å bekymre seg og kan signere avtalen.