Vigmostad & Bjørke kjøper Piratforlaget

Det norske Piratforlaget ble startet i 2004 som en avlegger av Liza Marklund og Jan Guillous svenske Piratförlag. De hadde et uttalt formål om å…

Piratforlaget + Vigmostad & Bjørke

De hadde et uttalt formål om å gi sine forfattere en større del av inntektene fra boksalget enn det tradisjonelle forlag tilbyr. Forlagssjef Tine Kjær sier at forlaget fortsatt har som ambisjon å tilby forfatterne minst like gode betingelser som resten av bransjen gjør. – Vi skal aldri være dårligere enn normalkontrakten, sier Kjær.

I fjor gikk Piratforlaget, som ledes av Kjær, med over tre millioner kroner i underskudd – og nå fusjoneres Piratforlaget inn i Vigmostad & Bjørkes skjønnlitterære redaksjon. Tine Kjær – som eide 20 prosent før oppkjøpet – blir forlagssjef. – Jeg er glad for at forfattere som Jan Guillou, Liza Marklund og Anne Holt blir med inn i det nye forlaget. Og for at jeg får fortsette å drive med det jeg synes er morsomt: Et godt forlag med gode forfattere, sier Kjær i en kommentar til Dagbladet.