Ytringsfrihetsorganisasjoner minnes drepte kolleger i Mexico på De Dødes Dag 2. november

Tirsdag 2. november markerer PEN-sentre over hele verden De Dødes Dag og fokuserer samtidig på våre mange drepte kolleger i Mexico, et av verdens mest voldelige land for skribenter og journalister.

35 journalister og forfattere er blitt drept og 8 er forsvunnet i Mexico siden desember 2006.  Dette er status etter at Mexicos president, Felipe Calderón, ble innsatt 1. desember 2006 og samtidig erklærte full krig mot narkokartellene.  Etter dette har volden i Mexico bare økt.  Fram til juni 2011 har over 41.000 mennesker mistet livet i narkorelaterte bandekriger som bare ser ut til å øke i omfang.  Mord og forsvinninger skaper frykt som fører til selvsensur og flukt, slik at informasjon om hvem som er ansvarlige ikke når offentligheten. Dette betyr en dramatisk innskrenkning av ytrings- og informasjonsfriheten.

I motsetning til det vi kan lese i offisielle, meksikanske kilder, er det ikke bare narkokartellene som begår overgrep.  Også hæren, marineinfanterister, politiet og politikere er blant de ansvarlige.  Dette har vært kjent i årevis.  Det nye nå er at konflikten med og mellom de ulike narkokartellene eskalerer, noe som fører til stadig grovere menneskerettighetsbrudd og et voksende antall overgrep mot medier, journalister og forfattere.  Felles for de fleste overgrepene er at de aldri blir etterforsket og at ingen blir dømt.

I Norge, som i Danmark, går flere organisasjoner nå sammen om en felles henvendelse til Mexicos president, der vi

·       Protesterer mot de mange drap og forsvinninger som har skjedd etter at han overtok presidentvervet, og mot at samtlige saker tydeligvis forblir uløste

·       Ber om en uavhengig etterforskning av samtlige forbrytelser, med særlig fokus på skribentvirksomhet som drapsmotiv

·       Ber presidenten holde sitt løfte om å gjøre drap på journalister og skribenter til en føderal forbrytelse, ved å endre grunnloven slik at føderale myndigheter får muligheten til å etterforske, rettsforfølge og straffe slike forbrytelser.

Oslo, 31.oktober 2011

Amnesty International Norge, Norsk Journalistlag, Institutt for Journalistikk, Den norske UNESCO-kommisjonen, Norsk faglitterær forfatter- og oversetterforening,  Den norske Forfatterforening og  Norsk PEN