Ytringsfrihetsprisen 2012

Den Norske Forfatterforening har oppnevnt et Internasjonalt Utvalg som jobber med foreningens internasjonale saker. Blant annet nominerer og velger de kandidater til foreningens Ytringsfrihetspris. Prisen blir delt ut på årsmøtet i mars. Men fordi man gjerne vil at prisvinneren kommer til Oslo for å ta i mot utmerkelsen, tas avgjørelsen i god tid før møtet. IU er nå i full gang med prosessen. Men likevel:

– Vi trenger hjelp fra medlemmene, også de som ikke er med i
IU, for å finne fram til de beste kandidatene, sier leder for utvalget, Henrik Hovland.

Det slår sjelden feil: Høyt oppe på DnFs handlingsprogram nevnes internasjonalt arbeid. Avsnittet fra 2009-10 er representativt:

Ytringsfrihet og internasjonalt engasjement har alltid vært og vil alltid være svært viktig for Forfatterforeningens medlemmer. Derfor vil DnF arbeide for å forsvare ytringsfriheten (…). Derfor gir DnF hvert år en ytringsfrihetspris til en fortjent forfatter. Det har vært forfattere som var forfulgt fordi de har ytret seg, eller som på annen måte har vist mot og refleksjon, og som har brukt språket som sitt våpen mot ondskap eller urettferdighet. Kandidater velges og blir kortlistet av DnFs Internasjonale Utvalg. Hvert år på denne tiden tiltar IUs arbeid. Mens norgenaturen senker tempo, jobbes det hardere med å lete opp og vurdere kanditater til DnFs ytringsfrihetspris. Sola trekker nærmere ekvator. Dødlinja for å bestemme hvem som skal få årets pris er bare måneder unna. Helt siden mars i år har IU puslet med denne oppgaven, og har en del navn på lista. Men utvalget, ledet av Henrik Hovland, vil gjerne åpne for flere innspill før de begynner å korte lista ned for alvor.

– Vi trenger hjelp fra medlemmene, også de som ikke er med i Internasjonalt utvalg, for å finne fram til de beste kandidatene, sier Hovland.

– Forslag på konkrete navn er veldig bra, men det er i tillegg fint å få mer generelle innspill på land, konflikter eller problemstillinger som fortjener oppmerksomhet. Vi vet at medlemmene i Forfatterforeningen har et bredt kontaktnett, og de må også gjerne formidle videre gode forslag fra folk utenfor foreningen, sier han.
Prisen gikk i 2008 til Normando Hernández González, i 2009 til Dawit Isaak, og i fjor til Ma Thida. For å påvirke hvem som kan bli valgt for 2011, skriv til post@forfatterforeningen.no eller til henhovla@online.no.