Bjørn Vatne innstilt som ny DnF-leder

Etter årsmøtet 9. og 10. mars går Brynjulf Jung Tjønn av som DnF-leder. Valgkomiteen har innstilt styremedlem Bjørn Vatne som hans etterfølger.

Bjørn Vatne Foto: Alexander Worren

Valgkomiteens begrunnelse

Bjørn Vatne er født i 1976, og er fra Ålesund. Han debuterte med romanen Slik skal vi velge våre ofre i 2015 på Gyldendal forlag. Den ble kåret til årets roman av norske bokbloggere. Han har utgitt fire romaner, hans seneste, Underliv, kom i 2022. For romanen Nullingen av Paul Abel ble Vatne tildelt Stig Sæterbakkens Minnepris. Hans neste roman Den åttende meteoritten utkommer allerede høsten 2024.

Bjørn Vatne har studert sosiologi og medievitenskap ved Universitetet i Bergen, og har gått to år ved Forfatterstudiet ved Universitetet i Tromsø. Frem til 2015 arbeidet han som journalist. I tillegg til eget forfatterskap har han arbeidet mye med litteraturformidling, både som utøver, programleder og som mangeårig medlem i Bjørnsonfestivalens kunstneriske råd. Han er tilknyttet Ytre Kunstfagskole som faglærer i skrivekunst og kunstnerisk prosess, og har bidratt til oppbyggingen av Aggregat Kunstnerfellesskap, et tverrfaglig fellesverksted og visningsrom som samler mer enn 50 kunstnere i Møre og Romsdal.

Valgkomiteen er svært glad for at Bjørn Vatne ønsker å stille som kandidat til ledervervet i Den norske Forfatterforening. Ettersom sittende leder trer ut av stillingen midtveis i sin periode, vil Vatne i utgangspunktet kun fylle stillingen i det gjenværende tidsrommet fram til ordinært valg om ett år. Valgkomiteen vil i forkant av valget i 2025 arbeide på vanlig måte med å vurdere aktuelle lederkandidater. Vatne har vært en viktig ressurs i styret siden 2022, og har innsikt i sakene som foreningen må jobbe med i tiden fremover. Bjørn Vatne forstår det kulturpolitiske og det kollektive ansvaret. Med sin journalistbakgrunn og styreerfaring har han vist seg engasjert, lyttende og reflektert; han ser alltid en sak fra flere sider, og har dessuten en personlighet som vekker tillit og dialog. Vatne kommuniserer tydelig og har god forståelse for utfordringer DnF står overfor.

Valgkomiteen har tillit at Bjørn Vatne vil være en god leder i året som kommer.

Selv sier Vatne at han er en utpreget praktiker som har gått rett i forberedelsesmodus.

«Men når jeg kjenner etter, er det selvfølgelig en ære å bli spurt, og godt at noen har tillit til at jeg kan gjøre en god jobb.»