De skjønnlitterære forfatteres forbund i Ungarn mister all økonomisk støtte

I oktober 2023 fikk Szépírók társasága beskjed om at all økonomisk støtte fra det nasjonale kulturfondet var avviklet uten begrunnelse eller mulighet til å anke.

Den norske Forfatterforening har siden våren 2020 hatt vennskapskontakt med Szépírók társasága, skjønnlitterære forfatteres forbund i Ungarn. Foreningen er landets største uavhengige forfatterforening og står bak en rekke arrangementer med fokus på samtidslitteratur og demokratisk kulturpolitikk.

medlemsmøtet i 2022 deltok Tibor Babiczsky og Ferenc Czinki fra den ungarske forfatterforening og poetene Mónika Ferencz og Márton Simon på en panelsamtale med temaet «Ytringsrommet i ungarsk samtidslitteratur». Tidligere samme år var DnF på vennskaps-visitt i Budapest, der samtalen blant annet kretset rundt hvordan nye lover i landet opplevdes å innskrenke ytringsrommet og gå i en ikke-demokratisk retning.

I oktober 2023 fikk foreningen beskjed om at all økonomisk støtte fra det nasjonale kulturfondet var avviklet uten begrunnelse eller mulighet til å anke. På sin Facebook-side skriver foreningen at det er vanskelig å tolke avgjørelsen som noe annet enn et politisk angrep mot det uavhengige litteratur- og kultursivilsamfunnet.

«Først ble nyhetene møtt med sinne fra nesten alle de ungarske forfatterne, også tidvis fra den myndighetsvennlige siden», skriver leder i Szépírók társasága, Ferenc Czinki, i en e-post til DnF. «Dette viser hvor latterlig og meningsløs beslutningen var».

Likevel kom det innen kort tid andre skandaler forfatterne måtte forholde seg til, og Czinki opplever en generell trøtthet i det opposisjonelle, uavhengige miljøet.

«Dette er en metode fra propagandamediene, de tørker ut opposisjonen gjennom konstante angrep og kommunikasjonsteknikker».