Derfor skrev de 15 organisasjonene under på oppropet

Hvorfor skrev de 15 kunstnerorganisasjonene under på det kontroversielle oppropet? Aftenposten har spurt dem.

Oppropet – som ble signert av 15 kunstnerorganisasjoner, deriblant DnF – retter krass kritikk mot Ytringsfrihetskommisjonen. Reaksjonene lot ikke vente på seg. I DnF meldte Roy Jacobsen seg ut, og Erik Fosnes Hansen skrev et åpent, kritisk brev på sin Facebook-side. Debatten har rast både på sosiale medier og i avisene. DnFs styre besluttet tirsdag å sende oppropet ut til avstemning blant medlemmene.

DnFs syn er presentert både her på nettsiden og i avisene:

Men hva tenkte de andre organisasjonene? Aftenposten har vært i kontakt med Norske Dansekunstnere og de 15 organisasjonene som signerte oppropet.

Les saken i sin helhet her:

Flere forteller at de i ettertid synes at oppropet ble til på et litt forhastet vis, skriver Aftenposten: Kunstnernettverket sendte ut oppropet til 19 medlemsorganisasjoner med beskjed om at de måtte svare om de ikke ville signere. Svarfristen var samme dag, ifølge Alexander Løken i Norske Barne- og Ungdomsbokforfattere.

– Vi var tilfeldigvis samlet i styremøte da vi fikk e-posten, men vi opplevde det som litt uoversiktlig.

Norsk Oversetterforening har i ettertid trukket støtten til oppropet. Leder Hilde Lyng sier til Aftenposten at en forhastet prosess var én av grunnene til dette. – Jeg opplevde at det etter hvert gikk litt fort i svingene, både hos utsender og meg selv. Jeg tar det selvsagt på min egen kappe at jeg ikke leste oppropet godt nok.

Tre organisasjoner takket nei til å signere oppropet: Norsk sceneinstruktørforening (NSCF), Norsk faglitterær forfatter- og oversetterforening (NFFO) og Navio – norsk audiovisuell oversetterforening.

Reaksjonene i organisasjonene har vært ulike. Mange i DnF har reagert negativt, men flere har også støttet oppropet.

Alexander Løken i Norske Barne- og Ungdomsbokforfattere forteller at de har mottatt noen e-poster, et par telefoner og én utmelding. I tillegg til Roy Jacobsens utmelding fra Forfatterforeningen har også kunstner Ina Bache-Wiig meldt seg ut av Norske Billedkunstnere. Norsk Filmforbund har også fått én utmelding.

Norsk forening for komponister og tekstforfattere, Norsk Skuespillerforbund og Norsk Komponistforening har også fått noen kritiske reaksjoner fra medlemmer. Det er likevel ikke mange tilbakemeldinger det er snakk om.

– Det har ikke vært veldig mange. Vi har snakket med dem og svart. Så langt tror jeg at vi får forståelse for vår tolkning av erklæringen, sier styreleder i Norsk forening for komponister og tekstforfattere, Ole Henrik Antonsen, til Aftenposten.

Flere av organisasjonen har også sendt e-post til medlemmene for å forklare hva de har ment med oppropet. Ruben Steinum, styreleder i Norske Billedkunstnere, sier de har vært tydelig på at de ikke er for «scenenekt».

– Målet var å vise solidateritet med dem som opplever hets, sier han.

Noen av organisasjonene planlegger å diskutere temaet på kommende medlemsmøter. Det sier blant annet Forfatterforeningen og Forbundet Frie Fotografer.

Flere av de andre organisasjonene sier de ikke har opplevd negative reaksjoner i det hele tatt. Dette gjelder Dramatikerforbundet, GramArt, Norske Filmregissører og Norske Kunsthåndverkere.

Styreleder i Norske Kunsthåndverkere Hanne Øverland sier til Aftenposten at hun regner med at oppropet ikke er kontroversielt blant medlemmene. Hun reagerer på tonen i debatten som har foregått de siste ukene:

– Når ble folk så raske med å stemple motparten fremfor å høre hva intensjonen med oppropet er? Det blir veldig raskt en skyttergravskrig, det synes jeg er stusslig. Det vi ønsket, var å støtte kunstnere som var blitt trakassert og drapstruet. Å konkludere med at vi er for «scenenekt», er oppsiktsvekkende.

Aftenposten har også snakket med Norske Dansekunstnere. Oppropet var opprinnelig ment for å støtte dem.

Forbundsleder Kristine Karåla Øren sier at de ikke har opplevd negative reaksjoner fra medlemmene. De takker for støtten fra de andre organisasjonene.

– Vi opplevde oppropet ene alene som en støtte til dem av deres medlemmer som har opplevd trakassering og trusler. Fordi vi i fellesskap har et sterkt ønske om å styrke og utvide ytringsrommet, sier Øren til Aftenposten.

Hun legger til at Norske Dansekunstnere ønsker å ta ansvar for mulig feilkommunikasjon som har funnet sted.

– Vi må bare beklage at noen ikke opplevde kommunikasjonen og støtteerklæringen som godt nok formulert. Det tar vi ansvar for.