Kunstig intelligens, Kunstnarkår og hyllest av Jon Fosse

Kunstig intelligens, Kunstnarkår, nye medlemmer og markering av Nobelprisvinneren i litteratur. Den norske Forfatterforenings høstmøte var både innholdsrikt og sosialt.

120 deltakere var på plass da Den norske Forfatterforenings arrangerte sosiale samling for nye medlemmer fredag 3. november og medlemsmøte for alle lørdag 4. november. På programmet stod både en innføring i Kunstnarkår og hva kunstnermeldingen kan bety for fremtidens litteraturpolitikk. Men også flere programposter om Kunstig intelligens (KI). Men aller først startet møtet med å hylle medlem av Den norske Forfatterforening, Jon Fosse, med nobelprisen i litteratur.

– Vi er mange som har ventet på at dette skulle skje. Og mange har vært sikre på at det ville skje, en eller annen gang. Og nå skjedde det. Det er svært fortjent. Den norske Forfatterforening gratulerer Jon Fosse så mye med den største litteraturprisen en kan få, sa Brynjulf Jung Tjønn, leder i DnF i åpningstalen.

Brynjulf Jung Tjønn

Etter velkomsttalen fremførte skuespiller Gjertryd Jynge fra Det Norske Teatret et parti fra dramatiseringen av Trilogien, der hun spilte rollen som Ales, en rolle hun fikk Heddaprisen for i 2020.

Gjertrud Jynge Foto: Bjørn Vatne

Kunstnarkår

Brynjulf Jung Tjønn ga deretter en orientering om Kunstnerkår, og orienterte om hvordan DnF følger opp meldingen.

– Det er viktig å få frem at det som står i Kunstnarkår er forslag, som også skal gjennom politisk behandling. Men forslaga i Kunstnarkår er med på å skape stor bekymring for hvordan norsk litteraturpolitikk vil bli i fremtiden, sa Jung Tjønn fra talerstolen.

Kunstig intelligens

Etter at DnF-leder Brynjulf Jung Tjønn orienterte om hvordan foreningen jobber med generativ Kunstig intelligens, holdt forfatter Bår Stenvik et foredrag om KI og skjønnlitteratur. Han ga DnF-medlemmene mer kunnskap om generativ KI, men også nye perspektiver og tanker som var svært nyttige.

Bår Stenvik Foto: Bjørn Vatne

Deretter ble det en panelsamtale om KI og skjønnlitteraturen mellom Jung Tjønn, Hilde Rød-Larsen (forfatter og oversetter), Einar Ibenholt (direktør for strategi og forretningsutvikling i Gyldendal) og Lene Renneflott (daglig leder i Grafill). Samtalen ble ledet av styremedlem og forfatter Bjørn Vatne. DnF-medlem Hilde Rød-Larsen har engasjert seg sterkt i KI-debatten holdt en appell som mottok applaus.

Her kan du lese appellen: https://www.forfatterforeningen.no/artikkel/opp-pa-barrikadene-med-oss/

Ibenholt gjorde rede for sin skepsis til å i det hele tatt la litterære verk inngå i trening av språkmodeller. Forleggerforeningen har nå publisert en artikkel om sine råd til medlemsforlag om håndtering av litterære verk og KI, som kan leses her: https://forleggerforeningen.no/nyhetsarkiv/kunstig-intelligens-ki-og-forlagsdrift/

Renneflott snakket om hvordan Grafill håndtetere spørsmålet, med en stor medlemsmasse, der noen aktivt benytter KI, mens andre kan miste jobbene på grunn av KI.

Nye medlemmer

Under medlemsmøtet leste flere nye medlemmer fra bøkene sine. Flere av dem deltok også under fredagens sosiale samling for nye medlemmer, der over 20 deltakere fikk innføring i hva Den norske Forafatterforening kan hjelpe dem med og hva som er de viktigste sakene foreningen jobber med nå.

Avslutningsvis fikk Hanne Ramsdal ordet for å komme med en oppfordring til å signere brevet til Espen Barth Eide på vegne av Julian Assange, som var sendt medlemmene i forkant av møtet.

Nestleder Amalie Kasin Lerstang takket for for dagen og deretter gikk alle til middag i restauranten på Ingeniørenes hus.