Kritiske NRK-kritikere

«Vi, kritikerne av scenekunst, litteratur og visuell kunst, ønsker ikke terningkast i anmeldelsene vi skriver. Vi er lei oss over ikke å ha blitt hørt i denne saken.» Det skriver en gruppe NRK-kritikere i et innlegg på Kritikerlagets nettside.

I juni ble det kjent at NRK ønsket å innføre terningkast på anmeldelser.

Nå er terningen innført.

I innlegget heter det:

«Ikke alt trenger å lande på en talldom. Kunst er nyanser, tvil, refleksjon og grubling – og en anmeldelse er å åpne et rom som kritikeren og leseren kan gå inn i sammen. Kritikk er dom, ja da, men ikke bare det. Kritikeren sitter ikke på fasiten. I sitt vesen er kritikk meningsbærende journalistikk.»

Les innlegget på Kritikerlagets nettside: https://kritikerlaget.no/saker/nrk-kritikere-onsker-ikke-terningkast

«La dette være klart: Vi tror på sammenheng og analyse. Vi tror på kunsten som selvstendig. Vi tror på undring og nyanser. Vi tror ikke på terningen,» skriver kritikerne.

Innlegget er signert av Knut Hoem, Thula Kopreitan, Anne Cathrine Straume, Leif Ekle, Mona Pahle Bjerke, Karen Frøsland Nystøyl, Ola Hegdal, Shana Fevang Mathai, Jonas Hansen Meyer.